مصرف روزانه ی مکمل اسید فولیک ممکن است خطر ابتلا به دیابت بارداری را کاهش دهد

اول مه 2019 - طبق مطالعه محققان موسسه ملی بهداشت و سایر موسسات تحقیقاتی، مصرف یک مکمل اسید فولیک در روز، قبل از بارداری ممکن است خطر ابتلا به دیابت بارداری را کاهش دهد. یافته های این تحقیق در مجله ی Diabetes Care منتشر گردید.

اسید فولیک نوع سنتتیک فولات و یا ویتامین B9 است که در بطور طبیعی در سبزیجات سبز برگ، آجیل، نخود فرنگی، لوبیا و سایر مواد غذایی یافت می شود. کار گروه خدمات پیشگیرانه در ایالات متحده توصیه می کند که تمام زنان در سن باروری روزانه یک مکمل فولیک اسید که حاوی 400 تا 800 میکروگرم اسید فولیک باشد را برای کاهش خطر ابتلا نوزادشان به نقص لوله عصبی[1]، - که یک گروه از نقص های مادرزادی تاثیرگذار بر مغز و نخاع است-، مصرف کنند.

دیابت بارداری هنگامی رخ می دهد که سطح قند خون مادر در طول بارداری به بالاتر از حد نرمال افزایش می یابد. این وضعیت احتمال بروز اختلالات فشار خون در دوران بارداری و زایمان به روش سزارین را افزایش می دهد. همچنین ابتلا به دیابت بارداری، خطر ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی و دیابت نوع 2 را در طول زندگی افزایش می دهد و برای نوزادان، خطر بزرگ بودن نوزاد در هنگام تولد و چاقی در دوران کودکی و بزرگسالی را در پی دارد.

در تحقیق حاضر، محققان داده های مربوط به نزدیک به 15،000 زن که در مطالعه ی دوم سلامت پرستاران شرکت کرده بودند، را بررسی کردند. این مطالعه یک مطالعه ی طولانی مدت در مورد رژیم غذایی، عوامل سبک زندگی و نتایج بیماری در میان پرستاران زن است. در میان بیش از 20،000 بارداری، 824 مورد دیابت بارداری ثبت شده بود. در مقایسه با زنانی که از مکمل اسید فولیک استفاده نمی کردند، احتمال ابتلا به دیابت بارداری برای زنانی که کمتر از 400 میکروگرم اسید فولیک در روز مصرف می کردند، 22 درصد کمتر بود و این خطر برای افرادی که 600 میکروگرم در روز اسید فولیک مصرف می کردند، 30 درصد کاهش داشت.

دکتر Cuilin Zhang، نویسنده ی ارشد این مطالعه گفت: علاوه بر کاهش خطر عوارض لوله عصبی ، یافته های ما نشان می دهد که مصرف مکمل های اسید فولیک قبل از بارداری ممکن است راهی ارزان برای کاهش خطر ابتلا به دیابت بارداری باشد.

محققان ارتباطی را بین کاهش خطر ابتلا به دیابت بارداری با مصرف غذاهای حاوی مقدار زیاد فولات نیافتند. آنها گفتند بر اساس مطالعات قبلی جذب اسید فولیک در بدن نسبت به فرم طبیعی این ویتامین، بسیار آسان تر صورت می گیرد. محققان همچنین خاطر نشان کردند که بر اساس مطالعات قبلی کمبود فولات با مقاومت به انسولین (مشکل در استفاده از انسولین برای کاهش قند خون)، ارتباط دارد و ممکن است کمبود این ویتامین قبل از ابتلا به دیابت نوع 2 در افراد غیر باردار، وجود داشته باشد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-05-daily-folic-acid-supplement-gestational.html

----------------------------------------------------------------------

[1]neural tube defect